
Het getal van twee miljoen
In zijn herdenkingstoespraak op 15 augustus 2025 sprak koning Willem-Alexander over “twee miljoen Nederlanders met een verbinding met voormalig Nederlands-Indië”. Het is een getal dat al enige tijd rondzingt, maar waar komt het vandaan? En wat zegt het over de plek die ons koloniale verleden in ons collectieve geheugen inneemt?

Japanse bezetting
In januari 1942 valt het Japanse leger het eiland Tarakan voor de kust van Borneo (het huidige Kalimantan) binnen. De eerste gevechten op zee vinden al snel hierna plaats. Het Koninklijk Nederlands Indisch Leger (KNIL)...

Verzet in Nederlands-Indië
Anti-Japans verzet werd onder meer gepleegd door Nederlanders, Indo-Europeanen, Molukkers en andere Indonesiërs. Waar de ene groep opkwam voor Indonesische onafhankelijkheid en zowel tegen Japans als Nederlands bestuur was, hoopten pro-Nederlandse verzetslieden juist op een...