Lesgeven over de Holocaust

In dit lesplan komen delen uit de dagboeken van vijf kinderen aan bod. Zij leefden in de jaren ’30-’40 en werden vermoord in de Holocaust. Via deze fragmenten komen de ervaringen van deze Joodse kinderen in Europa aan bod: hun leven voor de oorlog, het begin van de bezetting, anti-Joodse wetten – de “ster van schaamte”, het ontregelen van het leven, de opsluiting in de getto’s of in de onderduik moeten, en het dagelijks leven als Joods kind gedurende de Holocaust. Ook wordt er nog aanvullend lesmateriaal aangeboden.

Dagboek van Joseph Goebbels

Documentaire ‘het dagboek van Joseph Goebbels’ over het vernietigende effect van massamanipulatie. Ook wordt een docentenhandleiding en opdrachtenblad aangeboden.

NSB Vrouwenkamp

Boek over Fort De Bilt dat direct na de oorlog werd ingericht als Bewarings- en Verblijfskamp voor NSB’ers. Het boek is gebaseerd op de gesprekken met de commandante van meer dan 1.000 NSB vrouwen.

Vergeten oorlog

Een kinderboekenreeks en online lesmateriaal over verschillende aspecten van de Tweede Wereldoorlog.

4 en 5 mei denkboek

In het 4 en 5 mei Denkboek worden kinderen op diverse manieren uitgedaagd na te denken over de Tweede Wereldoorlog, herdenken en vieren, vrijheid en democratie.

Kamp Vught in de klas

De school kan een rondleiding en voorbereidend lespakket in één aanvragen. Het voorbereidende lespakket heet Kamp Vught in de klas.

Cultuurmenu VO

Het Cultuurmenu VO is een project voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs in Den Haag en regio. Zestien Haagse musea bieden museumlessen aan die speciaal voor het Cultuurmenu VO zijn gemaakt. Onder de noemer ‘musea’ vallen ook alle deelnemende erfgoedinstellingen. Haagse musea bieden museumlessen aan via een opeenvolgende leerlijn aan klas 1 t/m 3 van het vmbo, havo en vwo. In totaal zijn er zes menu’s om uit te kiezen. Eén menu bestaat steeds uit drie musea.

Blik op Vrijheid

Hoe voelt het om als kleine jongen je stad verwoest aan te treffen en onder te moeten duiken in een andere stad? En wat doet het met je als je je in een nieuw land moet melden bij de politie als vluchteling? Met deze en vele andere vragen gaan leerlingen aan de slag na het zien van de 6 filmportretten van Teun Jordaan (1940), Otto Szauer (1956), Benito Sanchez en Coty Salazar (1976), Ziba Nilian (1994), Abdel Tarakji (2012) en Sham Hassan (2016).