Getuigen in het theater

Jaargang 10, nummer 5, december 2021

In deze WO2 Onderzoek uitgelicht staan ooggetuigen en hun verhalen in het theater centraal. Hoe zorgt theater ervoor dat oorlogsherinneringen worden doorgegeven? En welk effect heeft getuigentheater op toeschouwers, acteurs en getuigen?

Ilse Raaijmakers | Bij het thema

Aandachtig kijken en luisteren

(Hoe) helpt theater om de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog en andere oorlogen levend te houden? Ilse Raaijmakers over de functie van getuigentheater.

Sophie van den Bergh | Tweegesprek

De waarachtigheid van het samenzijn

Het theater als de plek bij uitstek om verhalen te delen. Sophie van den Bergh gaat met Erna van den Berg (Het Nationale Theater) in gesprek over theaterserie De laatste getuigen.

Djuna Kramer | Analyse

“We zijn allemaal ergens naar op zoek.” Het theater van waargebeurde verhalen

Opvallend is het aantal voorstellingen dat de laatste tijd gemaakt wordt over en door mensen die zijn gevlucht. Wat zijn eventuele valkuilen? Djuna Kramer bespreekt deze vraag met theatermakers van recente voorstellingen.

Erna Rijsdijk | Oorlog verbeeld

Een dubbel perspectief op Srebrenica

In “Gevaarlijke Namen” staan Dutchbat-veteraan Raymond Braat en overlevende van de Srebrenica-genocide Alma Mustafić samen op het podium. Universitair docent militaire ethiek Erna Rijsdijk over de waarde van deze theatrale ontmoeting.

Jaïr Stranders | Column

Oefeningen voor het samenleven

“De kracht van een goed verteld verhaal is dat een ieder zich in iemand anders kan verplaatsen, ongeacht afkomst, tijd en plaats.” Jaïr Stranders van Theater Na de Dam over de verbindende werking van theater.

Colofon

Redactie
Dr. Froukje Demant, Dr. Ilse Raaijmakers, Brigitte de Kok, Prof. dr. Kees Ribbens, Sophie van den Bergh MA

Beeldredactie
Rutger van Krieken MA

Eindredactie
drs. Marije Wilmink