Holocaust-educatie

Jaargang 10, nummer 1, januari 2021

Wat willen we kinderen leren over de Holocaust en waarom? In deze editie van WO2 Onderzoek uitgelicht staan actuele inzichten en vragen rond Holocaust-educatie centraal.

Froukje Demant | Bij het thema

Wie is Anne Frank?

Froukje Demant, redacteur van WO2 Onderzoek uitgelicht, probeert aan haar dochter uit te leggen wie Anne Frank is. Maar wat moet je een jong kind wel of niet vertellen?

Bas von Benda-Beckmann | Bespreking

De lessen van de Holocaust

Waarom vinden we het belangrijk dat jongeren leren over de Holocaust? Historicus Bas von Benda-Beckmann bespreekt het net verschenen Holocaust Education: Contemporary challenges and controversies, over de belangrijkste hedendaagse uitdagingen voor het lesgeven over de Holocaust en de debatten die daaruit voortkomen.

Mirjam Janssen | Artikel

“Holocaust-educatie op locatie maakt de geschiedenis tastbaar”

Lessen op historische locaties zijn in trek en scholieren worden vaak diep geraakt door de schokkende geschiedenis. Maar wat levert een dergelijk bezoek op aan kennis over de Holocaust? Journalist Mirjam Janssen spreekt een aantal experts die op deze vraag reflecteren.

Susan Hogervorst | Column

De meerwaarde van videogetuigenissen in de klas

Waarom zien we ooggetuigen vooral als voorbeelden van hoe je met trauma en verlies kunt omgaan, en niet ook als belangrijke informatiebron over de oorlog? Susan Hogervorst over didactische kansen en mogelijkheden van videogetuigenissen.

Britta C. Jung | Oorlog verbeeld

Verboden te vliegen

“Er zijn maar weinig uitingsvormen waarin duidelijker wordt hoe een land bij zijn verleden stilstaan dan in de teksten die volwassenen voor hun kinderen schrijven.” Een analyse van Verboden te vliegen, een oorlogsboek voor beginnende lezers van Martine Letterie.

Colofon

Redactie
Dr. Froukje Demant, Dr. Ilse Raaijmakers, Renske Krimp MA, Prof. dr. Kees Ribbens, Sophie van den Bergh MA

Beeldredactie
Rutger van Krieken MA

Eindredactie
drs. Marije Wilmink