Wat willen we kinderen leren over de Holocaust en waarom? In deze editie van WO2 Onderzoek uitgelicht staan actuele inzichten en vragen rond Holocaust-educatie centraal.
Froukje Demant | Bij het thema
Wie is Anne Frank?
Froukje Demant, redacteur van WO2 Onderzoek uitgelicht, probeert aan haar dochter uit te leggen wie Anne Frank is. Maar wat moet je een jong kind wel of niet vertellen?
Waarom vinden we het belangrijk dat jongeren leren over de Holocaust? Historicus Bas von Benda-Beckmann bespreekt het net verschenen Holocaust Education: Contemporary challenges and controversies, over de belangrijkste hedendaagse uitdagingen voor het lesgeven over de Holocaust en de debatten die daaruit voortkomen.
“Holocaust-educatie op locatie maakt de geschiedenis tastbaar”
Lessen op historische locaties zijn in trek en scholieren worden vaak diep geraakt door de schokkende geschiedenis. Maar wat levert een dergelijk bezoek op aan kennis over de Holocaust? Journalist Mirjam Janssen spreekt een aantal experts die op deze vraag reflecteren.
Waarom zien we ooggetuigen vooral als voorbeelden van hoe je met trauma en verlies kunt omgaan, en niet ook als belangrijke informatiebron over de oorlog? Susan Hogervorst over didactische kansen en mogelijkheden van videogetuigenissen.
“Er zijn maar weinig uitingsvormen waarin duidelijker wordt hoe een land bij zijn verleden stilstaan dan in de teksten die volwassenen voor hun kinderen schrijven.” Een analyse van Verboden te vliegen, een oorlogsboek voor beginnende lezers van Martine Letterie.